Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 12 september 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
burgemeester R.J. van de Mortel
Toelichting

De sprekersvolgorde start bij Gemeentebelangen.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter openet de vergadering om 20.00 uur.

    00:14:56 - 00:15:39 - inspreker
    00:14:56 - 00:15:39 - R.J. van de Mortel
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt met inbegrip van onderstaande wijziging vastgesteld:
    Progressief Liberaal Vught kondigt een motie vreemd aan de orde van de dag aan: 'Subsidie De Speeldoos in 2025'.


    Voor de fracties van SP en Progressief Liberaal Vught is agendapunt 6.1 een hamerstuk. Voor de andere fracties was dit al een hamerstuk.

    00:15:34 - 00:15:39 - inspreker
    00:15:34 - 00:15:39 - R.J. van de Mortel
    00:15:39 - 00:15:43 - Joris Vrensen
    00:15:43 - 00:15:46 - R.J. van de Mortel
    00:15:43 - 00:15:46 - inspreker
    00:15:46 - 00:15:53 - Joris Vrensen
    00:15:53 - 00:15:59 - R.J. van de Mortel
    00:15:53 - 00:15:59 - inspreker
    00:15:59 - 00:16:50 - Rutger Jans
    00:16:50 - 00:18:46 - R.J. van de Mortel
    00:16:50 - 00:18:46 - inspreker
  3. 3

    00:17:39 - 00:18:46 - R.J. van de Mortel
    00:17:39 - 00:18:46 - inspreker
    00:18:46 - 00:19:02 - College van B&W
    00:19:02 - 00:19:20 - inspreker
    00:19:02 - 00:19:20 - R.J. van de Mortel
  4. 4

    00:19:10 - 00:19:20 - inspreker
    00:19:10 - 00:19:20 - R.J. van de Mortel
  5. 4.1

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Verkeersveiligheid kruising(en) Broekwal en Torenstraat Helvoirt (LIS, cat. I-A, nr. 17)
    00:19:12 - 00:19:20 - inspreker
    00:19:12 - 00:19:20 - R.J. van de Mortel
    00:19:20 - 00:21:23 - Eddie van Doorn
    00:21:23 - 00:21:34 - R.J. van de Mortel
    00:21:23 - 00:21:34 - inspreker
    00:21:34 - 00:22:32 - Bregje Peijnenburg-van Gemert
    00:22:32 - 00:22:38 - inspreker
    00:22:32 - 00:22:38 - R.J. van de Mortel
    00:22:38 - 00:22:53 - College van B&W
    00:22:53 - 00:23:09 - R.J. van de Mortel
    00:22:53 - 00:23:09 - inspreker
    00:23:09 - 00:23:44 - Koen van Dinther
    00:23:44 - 00:25:18 - inspreker
    00:23:44 - 00:25:18 - R.J. van de Mortel
  6. 4.2

    • De gespreksverslagen behorend bij de raadsinformatiebrief (rib) Stand van zaken proces aankoop perceel ‘De Speeldoos’ worden momenteel geanonimiseerd. Zodra we deze ontvangen hebben, worden deze aan de rib toegevoegd en openbaar gepubliceerd.

    Bijlagen

    00:24:19 - 00:25:18 - inspreker
    00:24:19 - 00:25:18 - R.J. van de Mortel
  7. 4.3

    00:24:30 - 00:25:18 - inspreker
    00:24:30 - 00:25:18 - R.J. van de Mortel
  8. 5

    00:24:36 - 00:25:18 - inspreker
    00:24:36 - 00:25:18 - R.J. van de Mortel
  9. 5.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), Progressief Liberaal Vught (1), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem (23 stemmen): 
    De heer D.A. Jansen aan te wijzen tot plaatsvervangend griffier en raadsadviseur voor de gemeenteraad van Vught.

    00:24:44 - 00:25:18 - inspreker
    00:24:44 - 00:25:18 - R.J. van de Mortel
    00:25:18 - 00:25:41 - Martien Vromans
    00:25:41 - 00:29:38 - inspreker
    00:25:41 - 00:29:38 - R.J. van de Mortel
  10. 5.2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), Progressief Liberaal Vught (1), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem (23 stemmen): 
    Een onderzoekscommissie voor de geloofsbrieven voor de toelating van een tijdelijk raadslid in te stellen, bestaande uit drie leden van de raad: 

    1. De heer M.W.P. Vromans (voorzitter); 
    2. De heer J.C.M. van Iersel; 
    3. De heer J.C.S.M. Vrensen.
    00:24:52 - 00:25:18 - inspreker
    00:24:52 - 00:25:18 - R.J. van de Mortel
    00:25:18 - 00:25:41 - Martien Vromans
    00:25:41 - 00:29:38 - inspreker
    00:25:41 - 00:29:38 - R.J. van de Mortel
  11. 5.3

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), Progressief Liberaal Vught (1), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem (23 stemmen):

    1. Te verklaren dat de heer H.M.J. Schuurmans voldoet aan de vereisten voor het raadslidmaatschap en geen betrekkingen vervult die daarmee onverenigbaar zijn.
    2. Te besluiten de heer H.M.J. Schuurmans toe te laten als tijdelijk lid van de raad. 
    3. Het tijdelijk raadslidmaatschap van de heer Schuurmans eindigt van rechtswege met ingang van de dag waarop zestien weken zijn verstreken, sinds de dag dat het tijdelijke ontslag van mevrouw J.J.S. Wildschut-Gorissen in werking is getreden, op dinsdag 19 november 2024.
    00:27:19 - 00:29:38 - inspreker
    00:27:19 - 00:29:38 - R.J. van de Mortel
  12. 5.4

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), Progressief Liberaal Vught (1), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem (23 stemmen):

    1. Wethouder De Lange aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur van WSD en voor te dragen voor benoeming als lid van het dagelijks bestuur.
    2. Wethouder De Lange aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur van de Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV BMWN).
    00:29:12 - 00:29:38 - inspreker
    00:29:12 - 00:29:38 - R.J. van de Mortel
  13. 5.5

    Conform besluit Presidium 4 juli 2024.

    Stemuitslag

    voor 78%
    tegen 22%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), Progressief Liberaal Vught (1), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1)
    tegen
    VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit met 18 stemmen voor:
    Het Reglement van Orde gemeenteraad Vught 2024 vast te stellen.

    00:29:20 - 00:29:38 - inspreker
    00:29:20 - 00:29:38 - R.J. van de Mortel
    00:29:38 - 00:29:55 - Joris Vrensen
    00:29:55 - 00:30:54 - inspreker
    00:29:55 - 00:30:54 - R.J. van de Mortel
  14. 5.6

    02.09.2024: Afgelopen donderdag is het bestemmingsplan “Helvoirt, Molenstraat 24-26” behandeld in de commissievergadering. Er bleek nog een foutje in de nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen te zitten (ging om een verkeerde naam in de voetnoot in de nota). Bijgaand de gecorrigeerde nota. Deze moet in de plaats komen van de nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen die nu in ibabs staat.
    ---
    Begin juli is aan uw raad een voorstel tot (gewijzigde) vaststelling van het bestemmingplan ‘Helvoirt, Molenstraat 24-26’ aangeboden. In dat voorstel is onder andere ingegaan op de wijzigingen die in het plan zijn doorgevoerd naar aanleiding van de zienswijze van de Provincie Noord-Brabant met betrekking tot het ontwerpbestemmingsplan.


    Nadat het voorstel tot vaststelling aan uw raad is aangeboden, heeft de provincie op 29 juli 2024 in aansluiting op haar eerdere zienswijze een aanvullende opmerking gemaakt over de kosten zoals opgenomen in de begroting van het landschappelijk inpassingsplan. De provincie heeft aangegeven dat het plan daardoor in strijd is met artikel 3.9 van de Interim Omgevingsverordening Noord-Brabant (IOV).
    Om het bestemmingsplan in overeenstemming te brengen met artikel 3.9 van de IOV zijn in afstemming met de initiatiefnemer en de provincie opnieuw kleine wijzigingen aangebracht. Het gaat hierbij specifiek om:

    1. de begroting behorend bij het landschappelijk inpassingsplan;
    2. de berekening kwaliteitsverbetering van het landschap;
    3. de bedragen genoemd in paragraaf 3.3.3 van de toelichting van het bestemmingsplan.
      Naar aanleiding van deze wijzigingen is ook de Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen aangepast en is met de initiatiefnemer een aanvullende overeenkomst gesloten om een hogere afdracht in het gemeentelijk Groenfonds te borgen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), Progressief Liberaal Vught (1), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem (23 stemmen):

    1. De ‘Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan “Helvoirt, Molenstraat 24-26”’ vast te stellen;
    2. Het bestemmingsplan “Helvoirt, Molenstraat 24-26” met identificatienummer NL.IMRO.0865.bgBPMolenstr2426-VG01 gewijzigd vast te stellen;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen;
    4. Gelet op de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan een verzoek tot eerdere bekendmaking van het vaststellingsbesluit aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant te doen.
    00:30:04 - 00:30:54 - inspreker
    00:30:04 - 00:30:54 - R.J. van de Mortel
  15. 5.7

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), Progressief Liberaal Vught (1), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem (23 stemmen):
    De Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht Vught vast te stellen en de Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht Vught in te trekken.


    Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht Vught


    Artikel 1. Begripsbepalingen
    In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

    • betrokken wetten: Omgevingswet en Wet milieubeheer, voor zover paragraaf 18.3.3 van de Omgevingswet van overeenkomstige toepassing is verklaard;
      Artikel 2. Reikwijdte
      Deze verordening is van toepassing op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van burgemeester en wethouders.

    Artikel 3. Betrokkenheid van de raad
    De gemeenteraad ziet toe op de hoofdlijnen van het door burgemeester en wethouders gevoerde beleid voor de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten.


    Artikel 4. Kwaliteitsdoelen

    1. Burgemeester en wethouders beoordelen de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten in het licht van daarvoor door hen gestelde doelen in de uitvoerings- en handhavingsstrategie.
    2. De doelen in de uitvoerings- en handhavingsstrategie voor de betrokken wetten hebben in ieder geval betrekking op:
      a. de dienstverlening;
      b. de uitvoeringskwaliteit van diensten en producten;
      c. de financiën.

    Artikel 5. Kwaliteitsborging

    1. Op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van burgemeester en wethouders zijn de actuele kwaliteitscriteria van toepassing die in de landelijke samenwerking tussen bevoegde gezagen ontwikkeld en beschikbaar zijn gesteld inzake de beschikbaarheid en de deskundigheid van organisaties die met de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten zijn belast.
    2. Over de naleving van de kwaliteitscriteria doen burgemeester en wethouders jaarlijks mededeling aan de gemeenteraad.
    3. Voor zover de kwaliteitscriteria niet zijn of niet konden worden nageleefd, doen burgemeester en wethouders daarvan gemotiveerd opgave.

    Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

    1. Deze verordening treedt in werking na bekendmaking en met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.
    2. Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht Vught”.

    Toelichting
    Algemeen
    Deze verordening regelt de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht door en in opdracht van burgemeester en wethouders.


    Achtergrond en aanleiding
    In 2015 kwamen de VNG en het IPO met een uniforme modelverordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht. Deze uniforme modelverordening werd opgesteld omdat gemeenten, provincies en de gemeenschappelijke diensten die in hun opdracht werken, zich voor een gezamenlijke opgave gesteld zagen. De opgave was om in landelijk verband de kwaliteit van de uitvoering en handhaving te bevorderen, te borgen en te beoordelen bij de gedeelde zorg voor een gezonde en veilige fysieke leefomgeving (zie VNG ledenbrief Lbr. 15/055 van 7 juli 2015).


    De grondslag van deze verordening werd destijds opgenomen in de artikelen 5.4 en 5.5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: Wabo). Sindsdien zijn de kwaliteitscriteria 2.1, en later per 1 juli 2019, kwaliteitscriteria 2.2, voor de uitvoering van de Wabo ontwikkeld en beschikbaar gesteld in brede samenwerking tussen bevoegde gezagen. Het uitgangspunt voor de kwaliteitsbevordering is de in landelijke samenwerking opgestelde kwaliteitscriteria 2.2, die op basis van technische en maatschappelijke ontwikkelingen met betrokken partijen in landelijke afstemming zullen worden aangepast.


    Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet (hierna: Ow) vervalt de Wabo als grondslag voor de verordening. De onderhavige verordening heeft de artikelen 18.20 en 18.23 van de Ow als grondslag en is om die reden opnieuw vastgesteld. De hierbij door de raad vast te stellen verordening volgt de Model Verordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht), die voor gemeenten en provincies gelijkluidend door de VNG en het IPO is opgesteld.


    Reikwijdte: een brede verantwoordelijkheid voor kwaliteit
    Deze verordening gaat uit van een brede verantwoordelijkheid van gemeenten en provincies voor kwaliteit. Dat wil zeggen dat als vertrekpunt wordt genomen dat alle uitvoerings- en handhavingstaken van burgemeester en wethouders op grond van de Ow, onderwerp van de verordening vormen. Het gaat dan om thuistaken, die burgemeester en wethouders “in eigen huis” verrichten, de basistaken die krachtens artikel 18.22 van de Ow in opdracht van burgemeester en wethouders door omgevingsdiensten worden verricht. Behalve milieutaken betreft het dus ook uitdrukkelijk de zogenaamde "BRIKS-taken" (inzake bouw-, reclame-, inrit-, kap- en sloopvergunningen).


    Deze verordening stelt regels die voor alle gemeenten en provincies gelijk zijn. In alle gevallen zullen burgemeester en wethouders beleid moeten voeren over de kwaliteit (zie ook artikel 3). Dit beleid komt tot uitdrukking in de uitvoerings- en handhavingsstrategie, bedoeld in artikel 13.5 van het Omgevingsbesluit. Deze verordening regelt waarover de doelen van dit beleid ten minste moeten gaan. Deze verordening regelt bovendien dat de verrichtingen van de gemeentelijke organisaties en de omgevingsdiensten, waar het de uitvoerings- en handhavingstaken betreft, in het licht van die doelen worden beoordeeld. Tot slot regelt de verordening dat de raad, in het kader van het horizontale toezicht, inhoudelijk debat voert over de hoofdlijnen van het meerjarige kwaliteitsbeleid dat burgemeester en wethouders voeren.


    Samenhang met andere domeinen
    Onderwerpen die tot het bereik van de verordening behoren, kunnen onderdeel blijven uitmaken van andere thema's dan die van de fysieke leefomgeving alleen. De verordening belemmert bijvoorbeeld niet dat onderwerpen met betrekking tot fysieke veiligheid ook aan de orde kunnen komen in beoordelingen of rapportages op andere domeinen. Zoals bij de openbare orde en veiligheid binnen gemeenten, waar raakvlakken bestaan tussen bijvoorbeeld de Ow en de Alcoholwet, de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur en andere bijzondere wetten.


    De uniforme regeling van de verordening betekent ook dat voor bijvoorbeeld de taken op grond van artikel 18.22, tweede lid, van de Ow geen specifieke, aanvullende eisen worden gesteld. Ook hier is het relevante kader breder dan de Ow alleen en vindt taakuitoefening plaats in samenwerking met andere bevoegde gezagen. De basis van de kwaliteitscriteria blijven ook hier de afspraken die in het kader van het Programma Uitvoering met Ambitie (PUMA) zijn gemaakt. De criteria voor de omgevingsdiensten met taken, bedoeld in artikel 18.22, tweede lid, van de Ow, zijn in Nederland hetzelfde. In afstemming met de andere bevoegde gezagen kunnen aanvullende afspraken gemaakt worden.


    Hoofdlijnen van de verordening
    De verordening vormt het kader voor de kwaliteit van de uitvoerings- en handhavingstaken op het terrein van de Ow door de gemeente en in opdracht daarvan handelende (omgevings)diensten. De verordening drukt commitment uit van de raad aan kwaliteit.


    De verordening verbindt daarmee inhoudelijke ambities voor kwaliteit aan bestaande, deels in ontwikkeling zijnde, andere kaders die door procedurele of inhoudelijke normering van uitvoering en handhaving bijdragen aan deze kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de Gemeentewet, de Provinciewet, de Ow, de Wet milieubeheer (hierna: Wm), de Algemene wet bestuursrecht en de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: Wgr). Bij ontwikkeling en bekendmaking van de kwaliteitscriteria worden deze kaders ook betrokken.


    Van deze kaders is de Ow en daarop gebaseerde regelgeving wellicht de belangrijkste. Zo bevat artikel 13.5 e.v. van het Omgevingsbesluit procedurele regels voor het uitvoerings- en handhavingsbeleid en de vergunningverlening door het bevoegd gezag. Dit houdt in dat burgemeester en wethouders verplicht zijn tot het stellen van doelen, het identificeren van activiteiten ter uitvoering daarvan, de inrichting van de uitvoeringsorganisatie, het monitoren en het rapporteren daarover.


    In de praktijk zijn bovendien verschillende kaders gebruikelijk voor het beoordelen van de kwaliteit door de omgevingsdienst (respectievelijk de eigen diensten), door burgemeester en wethouders en tot slot door de raad. Vertrekpunt zijn de actuele kwaliteitscriteria (waarvan de toepassing is verankerd in artikel 5, zie de toelichting aldaar) en andere standaarden en methoden die door het bevoegde gezag al veel worden gehanteerd. Deze zijn ontwikkeld en worden verder ontwikkeld met als doel de kwaliteit van uitvoerings- en handhavingstaken te waarborgen en te bevorderen.


    Of deze kaders gerealiseerd zijn en hoe deze bijdragen aan de kwaliteit van de uitvoering- en handhavingstaken, moet jaarlijks worden beoordeeld door burgemeester en wethouders. Hiervoor is input nodig van de omgevingsdiensten en van de interne gemeentelijke organisatie. Burgemeester en wethouders zullen dus beoordelen "of het goed gaat" op basis van de door henzelf geformuleerde beleidsdoelen voor in ieder geval de dienstverlening, uitvoeringskwaliteit van producten en diensten of de financiën (artikel 4, tweede lid, onder a tot en met c van de verordening). Daarnaast zijn ook andere doelen mogelijk. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan de veiligheid of de duurzaamheid (in de zin van natuur en een goede omgevingskwaliteit) met inbegrip van daarvoor geselecteerde indicatoren.


    Uiteindelijk zullen burgemeester en wethouders hierover verantwoording afleggen aan de raad (horizontale verantwoording). De leden van de raad vormen immers ook een eigen oordeel "of het goed gaat” in het licht van de kwaliteit van de leefomgeving. De politiek-bestuurlijke overwegingen van de raad zullen betrekking hebben op de meerjarige hoofdlijnen van het beleid, niet op de organisatorische kwesties van bezetting die tot de competentie van de directeuren van de diensten behoort. Daarbij zal ook het verband gelegd kunnen worden tussen de strategische plannen en visies over de hoofdlijnen van het omgevingsbeleid binnen de gemeente, zoals vastgelegd in de omgevingsvisie. De raad oefent invloed uit op de formulering van doelen en indicatoren door burgemeester en wethouders en op de bijstelling daarvan zoals bijvoorbeeld welke informatie de raad wil terugzien in de verantwoordingsrapportages van burgemeester en wethouders. In die zin worden de kaders voor de beoordeling van de raad overgelaten aan het politieke debat.


    Zo ordent de verordening de kwaliteit van uitvoering en handhaving, door de betrokken actoren met elkaar te verbinden vanuit ieders competentie:
    - De organisaties werken overeenkomstig de actuele kwaliteitscriteria met betrekking tot deskundigheid en beschikbaarheid, en leggen rekenschap af aan burgemeester en wethouders die hiervoor verantwoording afleggen aan de raden en provinciale staten.
    - Burgemeester en wethouders zijn, als bevoegd bestuursorgaan, belast met het stellen van beleidsdoelen voor de kwaliteit van de uitvoerings- en handhavingstaken overeenkomstig de procesregels van het Omgevingsbesluit,
    - De raad oefent horizontaal toezicht uit op burgemeester en wethouders en gebruikt, waar nodig, de - krachtens de Gemeentewet aan haar toekomende mogelijkheden.


    Impact van deze verordening: meer dan regels alleen
    Deze verordening is een blijvend kader voor het bevorderen, beoordelen en borgen van de kwaliteit van uitvoering en handhaving. Blijvende goede verrichtingen in dit kader vergen meer dan regels alleen. De kwaliteitscriteria zijn in dat kader in 2019 geactualiseerd naar een versie 2.2. Om de kwaliteitscriteria up-to-date te houden zullen deze op termijn in brede samenwerking met andere gemeenten en omgevingsdiensten geactualiseerd moeten worden. Hetzelfde geldt voor de doelen en de daarvoor gehanteerde indicatoren, die door bevoegde gezagen worden gebruikt.


    Interbestuurlijke regeldruk, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid
    Deze verordening beoogt zo veel mogelijk aan te sluiten bij bestaande rapportage- en informatiestromen, op basis van afdelingen 13.2 en 13.3 van het Omgevingsbesluit en de organieke wetgeving (Gemeentewet en Wgr). De verordening introduceert geen nieuwe rapportageverplichtingen maar vereist wel extra input voor bestaande rapportages. Een goede, tijdige en transparante uitvoering van de bestaande verplichtingen faciliteert ieders rol in de kwaliteitsketen. De verordening is vanuit deze bestaande competentieverdeling gericht op horizontaal toezicht. Van regeldruk voor burgers en bedrijven is geen sprake.


    Artikelsgewijs
    Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.


    Artikel 1. Definities
    In dit artikel zijn geen begrippen opgenomen die al zijn gedefinieerd in de Ow.
    Als betrokken wetten worden aangemerkt de Ow zelf, en de Wm, voor zover bij of krachtens die wetten is bepaald dat paragraaf 18.3.3 van de Ow van overeenkomstige toepassing is. Dat de Wm van toepassing is, is bepaald in artikel 18.1a van de Wm. Op de uitvoering of handhaving van een geheel andere wet, zoals bijvoorbeeld de Alcoholwet, is deze verordening niet van toepassing (wat onverlet laat dat over overlappende onderwerpen elders wordt gerapporteerd, zie het algemeen deel van de toelichting).


    Het begrip omgevingsdienst is niet apart gedefinieerd, omdat hiervoor is aangesloten bij de omgevingsdiensten waarvan melding wordt gemaakt in artikel 18.21 van de Ow.


    Artikel 2. Reikwijdte
    De reikwijdte van de verordening heeft een inhoudelijke afbakening en een afbakening naar bevoegd gezag. Ten eerste moet het gaan om de uitvoering of handhaving van de betrokken wetten. De terminologie “uitvoering en handhaving” duidt op de uitvoerings- en handhavingstaak, bedoeld in artikel 18.20 van de Ow. “Uitvoering en handhaving” betekent dan vergunningverlening, toezicht en handhaving. Dat wil zeggen alle taken tot uitvoering of handhaving van de Ow en van de Wm, voor zover dat in die wet is bepaald. Zie daarover de toelichting bij artikel 1. Ten tweede moet het gaan om de uitvoering of handhaving door of in opdracht vanburgemeester en wethouders. De verordening is dus van toepassing als het gaat om de uitvoering van de betrokken wetten door burgemeester en wethouders zelf of, in opdracht van burgemeester en wethouders door een omgevingsdienst of een private partij (maar vanwege burgemeester en wethouders). Uitvoering van de Ow of de Wm door andere bevoegde gezagen, zoals het provinciebestuur en andere gemeentebesturen die hun verordeningen op basis van hetzelfde model vaststellen, het waterschapsbestuur of de minister van Infrastructuur en Waterstaat of de minister van Economische Zaken en Klimaat, valt buiten het bereik van deze verordening. Waar hier wordt gesproken over de uitvoering of handhaving van taken door of in opdrachtvan het bevoegd gezag wordt gedoeld op de uitvoering door gemeentelijke diensten en regionale uitvoeringsdiensten.


    Artikel 3. Betrokkenheid van de raad
    Dit artikel is van belang voor de rolverdeling tussen de raad en burgemeester en wethouders. Ingevolge de systematiek van afdelingen 13.2 en 13.3 van het Omgevingsbesluit, is de jaarlijkse beoordeling van en rapportage over kwaliteit een taak voor het bevoegd gezag. Dat wil zeggen: burgemeester en wethouders. Bezien vanuit de Gemeentewet, is kaderstelling juist de taak van de raad.


    De kaderstellende rol krijgt allereerst gestalte door de vaststelling van deze verordening als geheel. Daarnaast is het echter, gelet op de samenhang met afdelingen 13.2 en 13.3 van het Omgevingsbesluit, van belang uitdrukking te geven aan het feit dat de raad vooral vanuit de hoofdlijnen betrokken zijn bij het beleid en zullen toezien op de continuïteit van de kwaliteit over meerdere jaren.


    Het horizontale toezicht door de raad op het (regionale) uitvoerings- en handhavingsbeleid door burgemeester en wethouders, zal daarom plaatsvinden in het licht van het strategische beleid dat op hoofdlijnen wordt gevoerd voor de fysieke leefomgeving, zoals omgevingsvisies, milieubeleidsplannen en structuurvisies.


    Artikel 3 richt zich tot de raad. Indirect is het artikel eveneens van belang voor burgemeester en wethouders, en de omgevingsdiensten die in hun opdracht werken, omdat de rol van de raad zich juist bij de meerjarenprogrammering en hoofdlijnen laat gelden. Voor het waarmaken van deze rol, beschikt de raad reeds over de mogelijkheden die de organieke wetgeving biedt en de kaders die op strategisch niveau voor de fysieke leefomgeving in plannen en visies zijn vastgelegd.


    Om deze rol waar te kunnen maken is het vanzelfsprekend van belang dat burgemeester en wethouders de raad daartoe door tijdige informatieverstrekking in staat stellen. Dat daarvoor eveneens informatie van de omgevingsdienst van belang kan zijn, spreekt voor zich en is op grond van de Wgr en de opdrachten aan de omgevingsdiensten voldoende gewaarborgd.


    Nadere toelichting bij te maken keuzes
    In dit artikel moet een keuze gemaakt worden tussen de raad én tussen burgemeester en wethouders.


    Artikel 4. Kwaliteitsdoelen
    Afdeling 13.2 van het Omgevingsbesluit verplicht het bevoegd gezag (lees: burgemeester en wethouders om beleid te formuleren voor de kwaliteit van de uitoefening van de uitvoerings- en handhavingstaken. Er is dan sprake van een uitvoeringsbeleid en handhavingsbeleid, waarover onderlinge afstemming plaats dient te vinden tussen de bevoegde gezagen op het niveau van de omgevingsdienst. Welk beleid moet worden geformuleerd laat het Omgevingsbesluit inhoudelijk open. Dit artikel strekt ertoe een inhoudelijke ambitie te geven aan de procesverplichting om kwaliteitsbeleid te vormen.


    Ten eerste door voor te schrijven dat burgemeester en wethoudersnaar de kwaliteit van de uitvoering en handhaving kijken in het licht van het geformuleerde (regionale) beleid, waarbij de doelen van dat beleid betrekking moeten hebben op een aantal voorgeschreven inhoudelijke thema's. Het gaat er daarbij telkens om die doelen te zien, niet vanuit elke mogelijke factor die daaraan kan bijdragen, maar vanuit het perspectief van de prestaties en kwaliteit van de uitvoering van de eigen organisaties. Het gaat dan in ieder geval om dienstverlening, uitvoeringskwaliteit van producten en diensten en financiën.


    Er is voor gekozen in deze verordening geen voorschriften te geven over de te gebruiken indicatoren. Dat is in de eerste plaats een taak voor de bevoegde gezagen, die daarmee in de praktijk al ruime ervaring hebben.


    Artikel 5. Kwaliteitsborging
    Dit artikel geeft een verankering aan de kwaliteitscriteria 2.2 en de opvolgers daarvan. De kwaliteitscriteria worden door bevoegde gezagen in brede samenwerking opgesteld. De kwaliteitscriteria hebben betrekking op de deskundigheid van de uitvoerende en handhavende organisaties. De meest actuele versie van de kwaliteitscriteria worden door de VNG en het IPO (en andere organisaties) bekendgemaakt. Op het moment van vaststellen van deze verordening is de meest actuele set (kwaliteitscriteria 2.2 van 1 juli 2019) te vinden op: https://vng.nl/sites/default/files/vth_wabo_kwaliteitscriteria_versie_2.2_2019_deel_b.pdf. Vanwege de verdere ontwikkeling van de kwaliteitscriteria wordt dynamisch verwezen. Bij een volgende versie van de kwaliteitscriteria hoeft de verordening niet te worden aangepast.


    Artikel 5 strekt ertoe te regelen dat van die kwaliteitscriteria voor de uitvoering van uitvoerings- en handhavingstaken in de praktijk gebruik gemaakt wordt. Het gaat immers om kwaliteitscriteria waaraan zorgvuldig en met grote deskundigheid is gewerkt door de betrokken bevoegde gezagen. Van belang is dat deze kwaliteitscriteria relevante input leveren voor de kwaliteit. Dat geeft vanzelfsprekend geen garantie dat de doelen die door burgemeester en wethouders zijn gesteld op grond van artikel 4 ook zonder meer in alle gevallen worden gehaald. Het bereiken van deze doelen zal immers niet alleen afhankelijk zijn van de goede verrichtingen van de uitvoerende organisaties. Van de naleving van de kwaliteitscriteria zal daarom jaarlijks mededeling gedaan moeten worden aan de raad. Het gaat hier om een belangrijke inhoudelijke mededelingsplicht die kan worden meegenomen in bestaande jaarlijkse rapportages, in de op grond van afdelingen 13.2 en 13.3 van het Omgevingsbesluit op te stellen documenten.


    Omgekeerd wil het evenmin zeggen dat, als de kwaliteitscriteria (nog) niet in alle relevante taken worden toegepast, dat de kwaliteit per definitie te wensen zal overlaten. In dit geval zal echter wel gemotiveerd moeten worden waarom de kwaliteitscriteria niet toegepast zijn, of konden worden, en hoe wel voor de gestelde kwaliteit wordt gezorgd. De kwaliteitscriteria zijn derhalve een cruciaal richtsnoer waarvoor, op grond van het derde lid, geldt: pas toe of leg uit, “comply or explain”.


    Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
    Dit artikel regelt de inwerkingtreding van de verordening. Overgangsrecht is niet nodig gelet op de aard van de gestelde regels.

    00:30:13 - 00:30:54 - inspreker
    00:30:13 - 00:30:54 - R.J. van de Mortel
  16. 6

    00:30:27 - 00:30:54 - inspreker
    00:30:27 - 00:30:54 - R.J. van de Mortel
  17. 6.1

    15.07.2024: Zienswijze ontvangen en gepubliceerd bij Overzichten/Zienswijzen.

    Stemuitslag

    voor 96%
    tegen 4%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1), VVD (5)
    tegen
    Progressief Liberaal Vught (1)

    Besluit

    De raad besluit met 22 stemmen voor:
    Bijgevoegde verklaring van geen bedenkingen af te geven.

  18. 6.2

    “Geachte leden van de Raad,


    Abusievelijk zijn twee zienswijze niet behandeld in de nota van zienswijzen. Het betreft de zienswijzen van de gemeente Heusden en het Waterschap Aa en Maas. Voor de behandeling van het Programma grootschalige opwek in de commissievergadering van 29 augustus zijn deze twee zienswijzen alsnog verwerkt in de stukken. Dit leidt tot een aanpassing in het Programma en een aanvulling op de nota van zienswijzen. Om het overzichtelijk te maken zijn de aanpassingen in het programma weergegeven in het document' Addendum op het Programma grootschalige opwek'. De aanvulling in de nota van zienswijzen vindt u onderaan het document 'Nota van zienswijzen Programma grootschalige opwek Vught'.


    Hopend u voldoende geïnformeerd te hebben,
    Hoogachtend,


    Nino de Lange”
    De nieuwe stukken zijn gemerkt met (nieuw)


    De in RV genoemde Bijlage 3 is een digitale bijlage en middels deze link te openen: DigiMERgrootschalige opwek gemeente Vught

    Stemuitslag

    voor 96%
    tegen 4%
    voor
    CDA (3), D66 (3), Gemeentebelangen (5), Progressief Liberaal Vught (1), PvdA-GroenLinks (4), SamenLokaal (1), SP (1), VVD (4)
    tegen
    VVD (1)

    Besluit

    De raad stemt met 22 stemmen:

    1. De Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen vast te stellen.
    2. Het Programma grootschalige opwek Vught vast te stellen en toe te voegen dat besparingen boven de 11% wel meegerekend gaat worden bij de besparingsopgave tot 2030.
    3. Wind zoekgebied 1 en zon zoekgebied 1, 4 en 5 open te stellen voor vervolgonderzoek om mogelijk binnen deze gebieden de opgave tot en met 2030 in te vullen.

    Amendementen

    Onderwerp
    Besparingsopgave RES 2030
    Programma grootschalige opwek Vught

    Moties

    Onderwerp
    Programma grootschalige opwek
    00:30:47 - 00:30:54 - inspreker
    00:30:47 - 00:30:54 - R.J. van de Mortel
    00:30:54 - 00:33:43 - Guus van Woesik
    00:33:43 - 00:33:48 - R.J. van de Mortel
    00:33:43 - 00:33:48 - inspreker
    00:33:48 - 00:34:19 - Willem Jan de Graaff
    00:34:19 - 00:35:07 - R.J. van de Mortel
    00:34:19 - 00:35:07 - inspreker
    00:35:07 - 00:35:20 - Willem Jan de Graaff
    00:35:20 - 00:35:49 - Guus van Woesik
    00:35:49 - 00:36:16 - Ayah Yacoub
    00:36:16 - 00:36:59 - Guus van Woesik
    00:36:59 - 00:37:03 - inspreker
    00:36:59 - 00:37:03 - R.J. van de Mortel
    00:37:03 - 00:38:03 - Guus van Woesik
    00:38:03 - 00:38:06 - R.J. van de Mortel
    00:38:03 - 00:38:06 - inspreker
    00:38:06 - 00:39:35 - Martien Vromans
    00:39:35 - 00:39:41 - inspreker
    00:39:35 - 00:39:41 - R.J. van de Mortel
    00:39:41 - 00:40:35 - Rutger Jans
    00:40:35 - 00:40:36 - inspreker
    00:40:35 - 00:40:36 - R.J. van de Mortel
    00:40:36 - 00:40:52 - Martien Vromans
    00:40:52 - 00:40:59 - inspreker
    00:40:52 - 00:40:59 - R.J. van de Mortel
    00:40:59 - 00:41:26 - Willem Jan de Graaff
    00:41:26 - 00:41:39 - Martien Vromans
    00:41:39 - 00:41:42 - inspreker
    00:41:39 - 00:41:42 - R.J. van de Mortel
    00:41:42 - 00:43:27 - Martien Vromans
    00:43:27 - 00:43:29 - inspreker
    00:43:27 - 00:43:29 - R.J. van de Mortel
    00:43:29 - 00:46:21 - Rutger Jans
    00:46:21 - 00:46:23 - R.J. van de Mortel
    00:46:21 - 00:46:23 - inspreker
    00:46:23 - 00:48:14 - Joris Vrensen
    00:48:14 - 00:48:17 - inspreker
    00:48:14 - 00:48:17 - R.J. van de Mortel
    00:48:17 - 00:52:05 - Koen van Dinther
    00:52:05 - 00:52:09 - R.J. van de Mortel
    00:52:05 - 00:52:09 - inspreker
    00:52:09 - 00:55:43 - Willem Jan de Graaff
    00:55:43 - 00:55:48 - inspreker
    00:55:43 - 00:55:48 - R.J. van de Mortel
    00:55:48 - 00:56:05 - Martien Vromans
    00:56:05 - 00:57:58 - Willem Jan de Graaff
    00:57:58 - 00:58:17 - R.J. van de Mortel
    00:57:58 - 00:58:17 - inspreker
    00:58:17 - 01:01:57 - Ton van der Vossen
    01:01:57 - 01:02:01 - inspreker
    01:01:57 - 01:02:01 - R.J. van de Mortel
    01:02:01 - 01:04:52 - Ayah Yacoub
    01:04:52 - 01:05:38 - inspreker
    01:04:52 - 01:05:38 - R.J. van de Mortel
    01:05:38 - 01:07:00 - College van B&W
    01:07:00 - 01:07:06 - R.J. van de Mortel
    01:07:00 - 01:07:06 - inspreker
    01:07:06 - 01:07:31 - Rutger Jans
    01:07:31 - 01:07:32 - College van B&W
    01:07:32 - 01:07:42 - inspreker
    01:07:32 - 01:07:42 - R.J. van de Mortel
    01:07:42 - 01:08:09 - Koen van Dinther
    01:08:09 - 01:08:13 - inspreker
    01:08:09 - 01:08:13 - R.J. van de Mortel
    01:08:13 - 01:08:23 - Eddie van Doorn
    01:08:23 - 01:08:26 - R.J. van de Mortel
    01:08:23 - 01:08:26 - inspreker
    01:08:26 - 01:08:44 - College van B&W
    01:08:44 - 01:08:48 - inspreker
    01:08:44 - 01:08:48 - R.J. van de Mortel
    01:08:48 - 01:09:04 - College van B&W
    01:09:04 - 01:09:08 - inspreker
    01:09:04 - 01:09:08 - R.J. van de Mortel
    01:09:08 - 01:09:10 - Willem Jan de Graaff
    01:09:10 - 01:10:20 - R.J. van de Mortel
    01:09:10 - 01:10:20 - inspreker
    01:10:20 - 01:10:51 - College van B&W
    01:10:51 - 01:11:06 - inspreker
    01:10:51 - 01:11:06 - R.J. van de Mortel
    01:11:06 - 01:13:02 - Guus van Woesik
    01:13:02 - 01:13:05 - inspreker
    01:13:02 - 01:13:05 - R.J. van de Mortel
    01:13:05 - 01:13:52 - Willem Jan de Graaff
    01:13:52 - 01:14:49 - Guus van Woesik
    01:14:49 - 01:14:56 - R.J. van de Mortel
    01:14:49 - 01:14:56 - inspreker
    01:14:56 - 01:15:48 - Ton van der Vossen
    01:15:48 - 01:16:59 - Guus van Woesik
    01:16:59 - 01:20:34 - Eddie van Doorn
    01:20:34 - 01:20:41 - R.J. van de Mortel
    01:20:34 - 01:20:41 - inspreker
    01:20:41 - 01:21:03 - Joris Vrensen
    01:21:03 - 01:22:56 - Eddie van Doorn
    01:22:56 - 01:22:57 - R.J. van de Mortel
    01:22:56 - 01:22:57 - inspreker
    01:22:57 - 01:23:29 - Pieter van de Meerakker
    01:23:29 - 01:23:54 - inspreker
    01:23:29 - 01:23:54 - R.J. van de Mortel
    01:23:54 - 01:24:36 - Martien Vromans
    01:24:36 - 01:24:38 - R.J. van de Mortel
    01:24:36 - 01:24:38 - inspreker
    01:24:38 - 01:27:00 - Rutger Jans
    01:27:00 - 01:27:07 - inspreker
    01:27:00 - 01:27:07 - R.J. van de Mortel
    01:27:07 - 01:28:51 - Joris Vrensen
    01:28:51 - 01:28:56 - R.J. van de Mortel
    01:28:51 - 01:28:56 - inspreker
    01:28:56 - 01:29:27 - Willem Jan de Graaff
    01:29:27 - 01:29:28 - R.J. van de Mortel
    01:29:27 - 01:29:28 - inspreker
    01:29:28 - 01:30:03 - Joris Vrensen
    01:30:03 - 01:30:04 - R.J. van de Mortel
    01:30:03 - 01:30:04 - inspreker
    01:30:04 - 01:31:15 - Ton van der Vossen
    01:31:15 - 01:31:17 - R.J. van de Mortel
    01:31:15 - 01:31:17 - inspreker
    01:31:17 - 01:31:53 - Joris Vrensen
    01:31:53 - 01:31:54 - inspreker
    01:31:53 - 01:31:54 - R.J. van de Mortel
    01:31:54 - 01:32:18 - Dion Meuwissen
    01:32:18 - 01:32:20 - R.J. van de Mortel
    01:32:18 - 01:32:20 - inspreker
    01:32:20 - 01:33:36 - Eddie van Doorn
    01:33:36 - 01:33:39 - inspreker
    01:33:36 - 01:33:39 - R.J. van de Mortel
    01:33:39 - 01:34:08 - Koen van Dinther
    01:34:08 - 01:34:21 - inspreker
    01:34:08 - 01:34:21 - R.J. van de Mortel
    01:34:21 - 01:35:05 - Eddie van Doorn
    01:35:05 - 01:35:19 - R.J. van de Mortel
    01:35:05 - 01:35:19 - inspreker
    01:35:19 - 01:36:58 - Koen van Dinther
    01:36:58 - 01:37:00 - R.J. van de Mortel
    01:36:58 - 01:37:00 - inspreker
    01:37:00 - 01:37:09 - Rutger Jans
    01:37:09 - 01:37:12 - inspreker
    01:37:09 - 01:37:12 - R.J. van de Mortel
    01:37:12 - 01:42:42 - Willem Jan de Graaff
    01:42:42 - 01:42:45 - R.J. van de Mortel
    01:42:42 - 01:42:45 - inspreker
    01:42:45 - 01:46:18 - Ton van der Vossen
    01:46:18 - 01:46:40 - R.J. van de Mortel
    01:46:18 - 01:46:40 - inspreker
    01:46:40 - 01:47:37 - Ayah Yacoub
    01:47:37 - 01:47:45 - inspreker
    01:47:37 - 01:47:45 - R.J. van de Mortel
    01:47:45 - 01:51:27 - College van B&W
    01:51:27 - 01:51:30 - R.J. van de Mortel
    01:51:27 - 01:51:30 - inspreker
    01:51:30 - 01:52:59 - Eddie van Doorn
    01:52:59 - 01:53:48 - College van B&W
    01:53:48 - 01:54:04 - Eddie van Doorn
    01:54:04 - 01:54:12 - R.J. van de Mortel
    01:54:04 - 01:54:12 - inspreker
    01:54:12 - 01:54:42 - Joris Vrensen
    01:54:42 - 01:54:49 - College van B&W
    01:54:49 - 01:54:50 - inspreker
    01:54:49 - 01:54:50 - R.J. van de Mortel
    01:54:50 - 01:54:57 - Rutger Jans
    01:54:57 - 01:55:09 - inspreker
    01:54:57 - 01:55:09 - R.J. van de Mortel
    01:55:09 - 01:56:01 - Rutger Jans
    01:56:01 - 01:56:15 - R.J. van de Mortel
    01:56:01 - 01:56:15 - inspreker
    01:56:15 - 02:02:17 - Guus van Woesik
    02:02:17 - 02:07:58 - inspreker
    02:02:17 - 02:07:58 - R.J. van de Mortel
    02:07:58 - 02:08:28 - Eddie van Doorn
    02:08:28 - 02:08:31 - inspreker
    02:08:28 - 02:08:31 - R.J. van de Mortel
    02:08:31 - 02:09:34 - Bregje Peijnenburg-van Gemert
    02:09:34 - 02:09:38 - inspreker
    02:09:34 - 02:09:38 - R.J. van de Mortel
    02:09:38 - 02:09:57 - Martien Vromans
    02:09:57 - 02:10:27 - inspreker
    02:09:57 - 02:10:27 - R.J. van de Mortel
  19. 6.3

    Stemuitslag

    voor 74%
    tegen 26%
    voor
    CDA (3), Gemeentebelangen (5), PvdA-GroenLinks (4), VVD (5)
    tegen
    D66 (3), Progressief Liberaal Vught (1), SamenLokaal (1), SP (1)

    Besluit

    De raad besluit met 17 stemmen voor: 

    1. Het gevestigde voorkeursrecht te handhaven; 
    2. In de beslissing op bezwaar gedeeltelijk af te wijken van het advies van de Bezwaarschriftencommissie.

    Amendementen

    Onderwerp
    Overnemen advies bezwaarschriftencommissie

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Tijdelijke locatie - De Speeldoos
    02:10:22 - 02:10:27 - inspreker
    02:10:22 - 02:10:27 - R.J. van de Mortel
    02:10:27 - 02:10:35 - Guus van Woesik
    02:10:35 - 02:10:38 - inspreker
    02:10:35 - 02:10:38 - R.J. van de Mortel
    02:10:38 - 02:12:03 - Martien Vromans
    02:12:03 - 02:12:58 - Ans Beijens
    02:12:58 - 02:13:00 - R.J. van de Mortel
    02:12:58 - 02:13:00 - inspreker
    02:13:00 - 02:16:17 - Joris Vrensen
    02:16:17 - 02:16:20 - R.J. van de Mortel
    02:16:17 - 02:16:20 - inspreker
    02:16:20 - 02:16:53 - Nathalie Pullens-Robeerst
    02:16:53 - 02:16:55 - R.J. van de Mortel
    02:16:53 - 02:16:55 - inspreker
    02:16:55 - 02:19:53 - Pieter van de Meerakker
    02:19:53 - 02:19:56 - inspreker
    02:19:53 - 02:19:56 - R.J. van de Mortel
    02:19:56 - 02:21:43 - Ton van der Vossen
    02:21:43 - 02:22:00 - R.J. van de Mortel
    02:21:43 - 02:22:00 - inspreker
    02:22:00 - 02:23:06 - Ayah Yacoub
    02:23:06 - 02:23:07 - inspreker
    02:23:06 - 02:23:07 - R.J. van de Mortel
    02:23:07 - 02:23:11 - Ayah Yacoub
    02:23:11 - 02:23:19 - Joris Vrensen
    02:23:19 - 02:23:24 - Ayah Yacoub
    02:23:24 - 02:23:54 - inspreker
    02:23:24 - 02:23:54 - R.J. van de Mortel
    02:23:54 - 02:24:03 - R.J. van de Mortel
    02:23:54 - 02:24:03 - inspreker
    02:24:03 - 02:24:38 - College van B&W
    02:24:38 - 02:24:43 - inspreker
    02:24:38 - 02:24:43 - R.J. van de Mortel
    02:24:43 - 02:25:12 - Joris Vrensen
    02:25:12 - 02:26:55 - College van B&W
    02:26:55 - 02:26:58 - inspreker
    02:26:55 - 02:26:58 - R.J. van de Mortel
    02:26:58 - 02:27:23 - Rutger Jans
    02:27:23 - 02:27:35 - College van B&W
    02:27:35 - 02:27:58 - inspreker
    02:27:35 - 02:27:58 - R.J. van de Mortel
    02:27:58 - 02:28:20 - Pieter van de Meerakker
    02:28:20 - 02:28:36 - College van B&W
    02:28:36 - 02:28:53 - R.J. van de Mortel
    02:28:36 - 02:28:53 - inspreker
    02:28:53 - 02:28:58 - Martien Vromans
    02:28:58 - 02:29:01 - inspreker
    02:28:58 - 02:29:01 - R.J. van de Mortel
    02:29:01 - 02:30:53 - Joris Vrensen
    02:30:53 - 02:30:57 - R.J. van de Mortel
    02:30:53 - 02:30:57 - inspreker
    02:30:57 - 02:31:29 - Pieter van de Meerakker
    02:31:29 - 02:31:31 - inspreker
    02:31:29 - 02:31:31 - R.J. van de Mortel
    02:31:31 - 02:31:46 - Ton van der Vossen
    02:31:46 - 02:31:57 - inspreker
    02:31:46 - 02:31:57 - R.J. van de Mortel
    02:31:57 - 02:33:15 - College van B&W
    02:33:15 - 02:33:17 - inspreker
    02:33:15 - 02:33:17 - R.J. van de Mortel
    02:33:17 - 02:33:52 - Joris Vrensen
    02:33:52 - 02:34:36 - inspreker
    02:33:52 - 02:34:36 - R.J. van de Mortel
    02:34:36 - 02:35:20 - Joris Vrensen
    02:35:20 - 02:46:19 - College van B&W
    02:46:19 - 02:47:07 - R.J. van de Mortel
    02:46:19 - 02:47:07 - inspreker
    02:47:07 - 02:47:19 - Bert Timmermans
    02:47:19 - 02:47:25 - Joris Vrensen
    02:47:25 - 02:49:39 - inspreker
    02:47:25 - 02:49:39 - R.J. van de Mortel
  20. 7

    Moties

    Onderwerp
    Subsidie de Speeldoos in 2025
    Subsidie De Speeldoos in 2025
    02:49:31 - 02:49:39 - inspreker
    02:49:31 - 02:49:39 - R.J. van de Mortel
    02:49:39 - 02:51:48 - Joris Vrensen
    02:51:48 - 02:51:59 - inspreker
    02:51:48 - 02:51:59 - R.J. van de Mortel
    02:51:59 - 02:52:04 - Joris Vrensen
    02:52:04 - 02:54:27 - Guus van Woesik
    02:54:27 - 02:54:29 - inspreker
    02:54:27 - 02:54:29 - R.J. van de Mortel
    02:54:29 - 02:55:24 - Joris Vrensen
    02:55:24 - 02:55:52 - Guus van Woesik
    02:55:52 - 02:56:24 - Joris Vrensen
    02:56:24 - 02:56:32 - Guus van Woesik
    02:56:32 - 02:56:38 - R.J. van de Mortel
    02:56:32 - 02:56:38 - inspreker
    02:56:38 - 02:57:20 - Martien Vromans
    02:57:20 - 02:57:21 - inspreker
    02:57:20 - 02:57:21 - R.J. van de Mortel
    02:57:21 - 02:57:45 - Ans Beijens
    02:57:45 - 02:57:48 - R.J. van de Mortel
    02:57:45 - 02:57:48 - inspreker
    02:57:48 - 02:58:25 - Nathalie Pullens-Robeerst
    02:58:25 - 02:58:28 - R.J. van de Mortel
    02:58:25 - 02:58:28 - inspreker
    02:58:28 - 02:59:52 - Pieter van de Meerakker
    02:59:52 - 02:59:54 - inspreker
    02:59:52 - 02:59:54 - R.J. van de Mortel
    02:59:54 - 03:01:06 - Ton van der Vossen
    03:01:06 - 03:01:08 - inspreker
    03:01:06 - 03:01:08 - R.J. van de Mortel
    03:01:08 - 03:01:49 - Ayah Yacoub
    03:01:49 - 03:01:58 - inspreker
    03:01:49 - 03:01:58 - R.J. van de Mortel
    03:01:58 - 03:03:30 - College van B&W
    03:03:30 - 03:03:32 - R.J. van de Mortel
    03:03:30 - 03:03:32 - inspreker
    03:03:32 - 03:04:16 - Joris Vrensen
    03:04:16 - 03:04:40 - inspreker
    03:04:16 - 03:04:40 - R.J. van de Mortel
    03:04:40 - 03:04:41 - Joris Vrensen
    03:04:41 - 03:05:26 - inspreker
    03:04:41 - 03:05:26 - R.J. van de Mortel
    03:05:26 - 03:05:40 - Joris Vrensen
    03:05:40 - 03:05:45 - inspreker
    03:05:40 - 03:05:45 - R.J. van de Mortel
    03:05:45 - 03:05:49 - Joris Vrensen
    03:05:49 - 03:07:37 - inspreker
    03:05:49 - 03:07:37 - R.J. van de Mortel
    03:07:37 - 03:08:22 - Joris Vrensen
    03:08:22 - 03:08:58 - inspreker
    03:08:22 - 03:08:58 - R.J. van de Mortel
    03:08:58 - 03:09:01 - Joris Vrensen
    03:09:01 - 03:09:03 - R.J. van de Mortel
    03:09:01 - 03:09:03 - inspreker
    03:09:03 - 03:09:10 - Guus van Woesik
    03:09:10 - 03:09:14 - inspreker
    03:09:10 - 03:09:14 - R.J. van de Mortel
    03:09:14 - 03:09:20 - Guus van Woesik
    03:09:20 - 03:09:37 - Ton van der Vossen
    03:09:37 - 03:11:46 - inspreker
    03:09:37 - 03:11:46 - R.J. van de Mortel
  21. 8

    03:10:39 - 03:11:46 - inspreker
    03:10:39 - 03:11:46 - R.J. van de Mortel